[Gespot] Tien belangrijke tips om e-mailadressen te verzamelen

[Gespot] Tien belangrijke tips om e-mailadressen te verzamelen

E-mailmarketing blijft een ijzersterke tool. Vooral wanneer u relevante content weet te delen met uw prospects en klanten. Voor u een handig lijstje met tien belangrijke tips om e-mailadressen te verzamelen en effectief te gebruiken.

1] Aandacht voor uw nieuwsbrief op de website.

Op uw website staan ongetwijfeld zaken waarvan de bezoeker kan denken, “daar zou ik wel van op de hoogte gehouden willen worden”. De kans dat u de klant converteert tot nieuwsbriefabonnee is het hoogst als hij op dit moment direct de mogelijkheid krijgt zich in te schrijven. Verstop het inschrijfformulier in ieder geval niet weg op een contact pagina zoals bij veel bedrijven het geval is. U hoeft uiteraard niet op elke pagina een formulier te hebben. Het kan ook een eenvoudige link of een aantrekkelijk plaatje zijn die uw bezoeker leidt naar het inschrijfformulier

2] Zorg voor een kort inschrijfformulier.

Neem op het inschrijfformulier alleen de meest noodzakelijke velden op voor uw communicatie. Een veel gemaakte fout is een inschrijfformulier dat de klant gelijk het hemd van het lijf vraagt. Het is later altijd mogelijk om meer van uw (potentiële) klant te weten te komen. Op een later tijdstip zal een inschrijver ook minder moeite hebben om deze informatie aan u te verstrekken. U heeft dan al een relatie opgebouwd.

 

3] Laat duidelijk de voordelen van het inschrijven zien

Toon een link onder het inschrijfformulier naar uw laatste nieuwsbrief. Schrijf sterke, pakkende, kopij die de klant overtuigt van het nut. Laat een lezer op uw site aan het woord over de voordelen van uw nieuwsbrief.

 

4] Een leuk cadeautje werkt altijd

Denk hierbij aan het toezenden van een white paper, het geven van kortingen of een bepaald rapport met betrekking tot uw markt. Wij hebben bijvoorbeeld altijd een actie met white papers. De resultaten zijn uitstekend.

 

5] Zorg voor een regelmatige verschijning maar overdrijf niet

U bent snel vergeten. De hoofdreden om een nieuwsbrief te gaan versturen is om bij uw klanten en prospects onder de aandacht te zijn en te blijven. Hoe meer tijd er tussen het verschijnen van uw nieuwsbrieven zit des te groter is de kans dat uw nieuwsbrief in de virtuele oud papierbak terecht komt. Maar overdrijf niet. Stuur geen nieuwsbrief om het ‚versturen’. Het gaat om het delen van voor de doelgroep revelante inhoud. Start bijvoorbeeld met een maandelijks frequentie. Heeft u veel relevante content te delen? Schroef dan de frequentie naar maximaal 1 per week. 

 

Neem een „Stuur Door”  of „Mail-a-friend”* link op in uw nieuwsbrief. 

Geen makkelijker manier van promotie dan de promotie die uw ontvangers voor u maken. Mond tot Mond reclame maar dan virtueel. Ook wel, gekscherend maar zeker waar, “Word of Mouse” genoemd.

*Mail-a-friend – de mogelijkheid in uw nieuwsbrief om uw klant met één klik en het ingeven van e-mailadres en naam de e-mail te laten doorsturen naar een kennis, vriend of zakelijk relatie.

 

6] Gebruik uw traditionele direct mail en andere publicaties

Verstuurt een direct mail? het zou een gemiste kans zijn als u deze niet zou inzetten om de klant richting uw nieuwsbrief te lokken. Geef aandacht aan uw nieuwsbrief in een direct mailing en vertel waar men zich kan inschrijven.

 

7] Gebruik seminars of andere evenementen

Deel inschrijfformulieren uit of neem de vraag mee op reguliere inschrijfformulieren die u toch al gebruikt. Een seminar is een uitstekend contactmoment. Over het algemeen heeft men de tijd en is er interesse. De stap naar een nieuw e-mailadres is zo gezet

 

8] Kijk of samenwerkingsverbanden een optie zijn.

Is er een bedrijf waarmee u samenwerkt en hebben zij al een nieuwsbrief? Wellicht kunt u een stukje “joint promotion” doen? Een link vanaf hun nieuwsbrief naar uw inschrijfformulier. Of beter nog, neem een kort artikel op over het feit waarom u deze nieuwsbrief graag leest. Wellicht wil uw partner hetzelfde doen en zo ontstaat een mooi stukje kruisbestuiving.

 

9] Zorg voor een goede reputatie

Het is dus niet moeilijk om aan zeer veel e-mailadressen te komen. Maar zorg ervoor dat u permissie (opt-in) heeft van uw klanten en prospects. Een ongewenste nieuwsbrief de wereld in schieten kan uw bedrijf meer schade toebrengen dan dat het u oplevert.

 

10] De noodzaak van relevantie

Een goede nieuwsbrief is gebaseerd op relevantie. “Last but not least”. Als uw nieuwsbrief van waarde is voor uw klanten en relaties dan zal dit zich, als het ware, vanzelf verspreiden. Zorg dat de artikelen in de nieuwsbrief relevant zijn. Uiteraard is e-mail een prachtig middel om verkoop te genereren maar het hoeft en moet niet altijd het enige doel van uw boodschap zijn.

Een goede manier om de inhoud van de nieuwsbrief van waarde te maken voor uw klanten is ervoor te zorgen dat uw hele bedrijf inhoud kan aanleveren. Niet dat iedereen zich met de nieuwsbrief moet gaan bemoeien, maar praat eens met de verkopers en laat hen vertellen wat er leeft onder klanten.

bron: Blinker