[Blog post] Het geheim van marketing succes en mislukking!

[Blog post] Het geheim van marketing succes en mislukking!

Waarom falen sommige mensen en zijn anderen succesvol? Waarom scoren sommige marketeers geweldig.........en blijven anderen hangen in de middenmoot? Hoe kan het dat Jobs en Ford wel succesvol waren en anderen niet? 

#fail
Elke marketeer faalt weleens. Dat doen we namelijk allemaal. Jij, ik, je buurman en collega’s. En niemand vindt dat leuk. Maar waar het hem juist in zit, is volgens John Maxwell de manier waarop mensen reageren op falen: 

“Succesvolle mensen reageren anders op falen dan anderen. De laatste groep faalt als het ware achterwaarts. Hun falen weerhoudt hen ervan het opnieuw te proberen. Ze falen niet alleen doordat ze iets niet waarmaken maar vooral doordat ze door hun falen bij de pakken neer gaan zitten en zeggen: Dat doe ik nooit meer”

De veilige 'marketing-deken'
Na het falen kruipen ze terug in hun schulp. Draperen, als het ware, de veilige 'marketing-deken' om hen heen dat hen dient te bescherming tegen nieuwe mislukking. Ze bewandelen vervolgens de gebaande paden met als resultaat: middelmaat. Terwijl marketing juist gaat om trail & error. Idee, doen, evalueren, verbeteren en door!

Faling forward
Succesvolle marketeers  falen ook. Het verschil is echter: Zij falen vóórwaarts. Ze falen wel. Want dat doet iedereen. Maar juist zij realiseren zich dat ze geleerd hebben. Hoe ze het juist beter kunnen doen. Anders gezegd, en ik citeer Maxwell: 

“Soms win ik, en soms leer ik!  Falen betekent niet: ik ben een mislukkeling, maar: het is nog niet gelukt. Het betekent niet dat ik niets heb bereikt, wel dat ik iets heb geleerd. Het betekent niet dat ik 't niet kan, maar dat ik het anders moet doen. Het betekent niet: ik ben minderwaardig, maar: Ik ben niet volmaakt. Niet: ik heb m'n leven vergooid, maar: Ik kan opnieuw beginnen. Het betekent niet: je haalt het nooit, maar: Heb meer geduld”.

Succesvol falen
Vooral nu. In deze hyper mediamaatschappij is juist vertrouwen, geloof in jouw idee en geduld van groot belang. Ook al ga je een keer op je bek. Kortom: leer om vóórwaarts te falen. Leer dus om succesvol te falen. Want  zij die dat kunnen, die er de lef voor hebben, maken het verschil.
 
De voorbeelden van 'succesvol falers' zijn er genoeg. Zoals Henry Ford. Hij ging 5 keer failliet. Uiteindelijk lukte het hem een auto te bouwen maar vergat de achteruit versnelling. Hoe bedoel je #fail! Maar hij ging door. Faalde vóórwaarts. Zo ook Steve Jobs! Werd ontslagen, maar kwam vervolgens op weergaloze wijze ‘back in business’.
 
Het geheim van het marketing succes én mislukking is verankert in hoe je reageert op je eigen falen. Dus als je faalt doe het dan goed. Faal vóórwaarts. Succesvol falen dus.
 
TIP: Meer weten? Lees ‘de klassieker’ van John Maxwell -  Failing Forward: Turning Mistakes into Stepping Stones for Success